Enhver der rejser hyppigt har oplevet mindst en væsentlig flyforsinkelse, hvilket kan have forårsaget ham eller hende alvorlige problemer og ulemper.
For nogle kan et forsinket fly eller aflyst fly betyde en flere timer kortere ferie, måske endda dage mens det for andre kan betyde et gå glip af et vigtigt møde, en begivenhed du har set frem til, eller de sidste timer i en elskedes liv.
For at beskytte rejsende og at have respekt for deres rettigheder, har EU etableret hvad der hedder EU Regulation 261/2004. Denne forordning udspecificerer hvad flyselskaber bør gøre for at sikre at en rejsende modtager den nødvendige opmærksomhed og omsorg i forbindelse med et forsinket, aflyst, overbooket eller nedgraderet fly og andre sager.
Hvis du har været i en sådan situation, vil denne artikel hjælpe dig med at finde ud af om du er berettiget til at spørge efter kompensation. Hvis ja, så hvor meget flyselskabet skylder dig, og hvordan du kan få din kompensation.
Forsinket fly Indholdsfortegnelse
- EU-forordning om nægtet boarding, aflyst eller forsinket fly
- Hvem er berettiget til kompensation i forbindelse med forsinkelse?
- Hvor meget kan jeg få i kompensation for mit forsinkede fly?
- Hvordan søger man kompensation for et forsinket fly?
- Hvad er ’ekstraordinære omstændigheder’ for flyforsinkelser?
- Flyselskabets forpligtelser overfor dig
- Ofte stillede spørgsmål omkring kompensation ved flyforsinkelse
- Hvornår er det bedst at indsende min ansøgning om kompensation?
- Hvor lang tid efter forsinkelsen kan jeg kræve kompensation?
- Kan flyselskabet afvise mit krav om kompensation?
- Kan jeg få kompensation for min baby?
- Mit fly lettede til tiden, men ankom til destinationen mere end 3 timer forsinket. Er det betegnet som en flyforsinkelse?
- Vi lettede 3 timer for sent, men ankom til destinationen mindre end 3 timer for sent. Kan jeg kræve kompensation?
- Mit flyselskab har placeret mig i en lavere klasse, end jeg har betalt for. Kan jeg kræve kompensation?
- Har jeg nogle rettigheder, hvis jeg går glip af et forbindelsesfly?
- Vi rejste som en gruppe, og vores fly blev forsinket. Skal vi anmode om en samlet kompensation, eller en kompensation for hver person?
- Tips til passagerer påvirket af en flyforsinkelse (under EU-regulering)
EU-forordning om nægtet boarding, aflyst eller forsinket fly
EU-forordningen 261/2004 fastsætter hvilke rettigheder passagerer som ikke får lov at boarde, får deres fly aflyst eller væsentlig forsinket minimum har ret til.
Passagerer hvis fly er forsinket skal tilbydes både mad og drikke. Hvis deres fly er forsinket så væsentligt at rejse først er muligt næste dag, skal passageren tilbydes overnatning.
Enhver passager har ret til at kræve kompensation hvis flyselskabet ikke har været ude at forklare om forsinkelsen i god tid.
Hvilke fly falder under EU-forordningen?
Eftersom EU-reguleringen kun involverer fly som på den ene eller anden måde er forbundet med EU, kan kun passagerer af følgende flyvninger kræve kompensation:
- Flyvningen sker indenfor EU og flyselskabet kan både være registreret i EU og udenfor
- Flyet ankommer til EU, efter at have fløjet fra et land, som ikke er medlem af EU, og flyselskabet er registreret i EU
- Flyet letter fra et EU-land og lander i et land, som ikke er medlem af EU, og flyselskabet kan både være registreret i EU og udenfor
Hvem er berettiget til kompensation i forbindelse med forsinkelse?
Enhver persons fly, som falder ind under EU-forordningen, der er blevet forsinket mere end 3 timer, har ret til kompensation.
Hvis dit fly for nyligt er blevet forsinket, har du ret til at spørge flyselskabet om kompensation, hvis du har modtaget en reservationsbekræftelse på flyet, og en af de følgende gælder dig:
- Du har tjekket ind i rette tid hos flyselskabet, rejsearrangøren eller et autoriseret rejsebureau (hvis der ikke er et tidspunkt for indtjekningen, så ikke senere end 45 minutter før den oprindelige afgangstid)
- Du blev overført fra flyselskabet eller rejsearrangøren til et andet fly, uanset årsagen
Hvor meget kan jeg få i kompensation for mit forsinkede fly?
Kompensationen for en flyforsinkelse er typisk mellem 250€ og 600€ per passager, så cirka mellem 1850 og 4500 DKK. Hvor meget du bliver kompenseret, afhænger af rejselængden, som følger:
- €250 for distancer mindre end 1500 kilometer
- €400 for distancer mellem 1500 kilometer og 3500 kilometer. Hvis dit fly letter og lander indenfor EU’s grænser, er dette også taksterne for flyvninger over 3500 kilometer
- €600 for distancer over 33500 kilometer. Hvis forsinkelsen er mellem 3 og 4 timer, kan kompensationen blive halveret
Kompensationen skal udbetales i kontanter, ved bankoverførsel, eller med din underskrift, som et rejsegavekort og/eller andre former.
Hvordan søger man kompensation for et forsinket fly?
Hvis du tror du er berettiget til at modtage kompensation for et forsinket fly, skal du søge om det. Ingen vil kompensere dig, hvis du ikke spørger efter det. Du har adskillige muligheder for at ansøge, afhængig af hvad der passer dig og din situation bedst.
I det følgende har vi forklaret hver af disse muligheder, og på hvilket stadie du skal overveje at benytte de forskellige.
Indsend en klage til flyselskabet
Dette er det første skridt, og dette skal altid gøres. Du kan ikke bare hoppe til den anden, tredje eller sidste mulighed, uden at gøre dette først. Hvis det ikke hjælper at klage, så kan du prøve de andre skridt.
For at klage til flyselskabet, som har ansvaret for din store flyforsinkelse, aflysning eller nedgradering, skal du udfylde en klageformular.
Klageformularen skal udfyldes med blokbogstaver. Den indeholder følgende spørgsmål, hvoraf alle skal udfyldes:
- Dit navn og efternavn (hvis du selv udfylder klagen)
- Din hjemmeadresse, postnummer, by og land
- Din e-mail og telefonnummer
- Navnet på eventuelle andre passagerer, som du udfylder klagen med
Formularen giver dig definitionen af en ”stor forsinkelse”, ”aflysning”, ”boardingafvisning” og ”nedgradering”. Du skal sætte kryds i den der passer i din situation.
Der er også 4 ja/nej-spørgsmål:
- Om du har en rejsebekræftelse
- Om du har tjekket ind i rette tid (hvis der ikke er et tidspunkt for indtjekningen, så ikke senere end 45 minutter før den oprindelige afgangstid).
- Om du nåede ned til boardingen i tide
- Om rejseselskabet gav dig information om dine rettigheder
Efter du har udfyldt formularen, skal du printe den ud, og underskrive den. Du kan sende den til flyselskabet via post, men det er tilrådeligt at skanne den og sende den med e-mail. I begge tilfælde, så behold en kopi af klageformularen til dig selv. Hvis flyselskabet nægter at tage stilling til din klage, så bliver du nødt til at gå videre til de andre muligheder.
Klag til de nationale myndigheder
Efter du har indsendt klageformularen til flyselskabet, skal du afvente deres svar. Hvis de ikke svarer dig indenfor 2 måneder, eller du ikke er tilfreds med deres svar, så kan du tage den videre til næste fase.
Er du ikke tilfreds, så skal du sende din klage til transportministeriet i landet, hvor hændelsen tog sted. Dette vil f.eks. ved en dansk flyforsinkelse være Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Videresend din originale klage til flyselskabet til dem, og forklar hvad der er sket: flyselskabet har ikke svaret, eller du synes deres svar ikke er fyldestgørende.
Den nationale myndighed vil derefter give dig ikke-bindende juridisk udtalelse om, hvordan du fortsætter med dit krav.
Hav in mente, at hvis flyet lettede fra et land, som ikke er medlem af EU, så skal du kontakte myndighederne i det land, som du skulle have landet i.
Alternativ konfliktløsning (ADR) / Online Konfliktløsning (ODR) for EU-borgere
Efter flyselskabet ikke har svaret dig, eller du ikke er tilfreds med deres svar, har du som EU-borger flere muligheder for at gå videre med din klage.
Du kan forsøge at klage igennem:
- Alternativ konfliktløsning (ADR). Du kan bruge alternative metoder for at løse konflikter, såsom forligsmænd, mæglere, voldgiftsmænd, ombudsmanden eller et klagenævn. De kigger på din sag, foreslår en løsning, eller endda gennemtvinger en løsning hvis du og flyselskabet ikke kan blive enige.
- Online Konfliktløsning (ODR), hvis du har købt din billet online. Du kan indsende din klage gennem EU’s online konfliktløningsplatform, som er gratis, og så vil de behandle din klage.
Tag sagen i retten – Europæisk domstol for små krav
Hvis intet af det ovennævnte virker for dig, eller du gerne vil direkte i retten direkte efter flyselskabet ikke vil kompensere dig, kan du gøre det med den europæiske domstol for små krav.
Du kan indsende erstatningskravet til en domstol på:
- Ankomst- eller afgangssted for flyvninger mellem EU-lande (drevet af et flyselskab), eller
- ved domstolene i det land, hvor flyselskabet er registreret.
For at indsende en sag til den europæiske domstol for små krav er der en formular, du skal udfylde, og vedhæfte dokumenter der kan hjælpe din sag, såsom kvitteringer eller fakturaer.
Når domstolene modtager din klage, kigger de på det. Hvis der mangler vigtig information, vil de sende dig en besked, hvor de efterspørger det.
For at indsende sagen til den europæiske domstol for små krav, koster det et sagsgebyr. Du får sagsomkostningerne tilbage, hvis du vinder sagen.
Hvad er ’ekstraordinære omstændigheder’ for flyforsinkelser?
Flyselskabet har ret til ikke at kompensere dig, hvis forsinkelsen skyldes ’ekstraordinære omstændigheder’. Ekstraordinære omstændigheder for flyforsinkelser inkluderer:
- Dårligt vejr (f.eks. snestorm, storm, lav sigtbarhed)
- Strejke fra lufthavnspersonalet og fagforeningsstrejker
- Sammenstød med fugle og vildt
- Lufttrafik kontrolrestriktioner (også landingsbanelukninger)
- Politiske og borgerlige uroligheder
Mens nogle flyselskaber siger at tekniske problemer er en grund til ikke at kompensere dig, så er det ikke en ekstraordinær omstændighed, eftersom vedligeholdelse af flyet er flyselskabets ansvar. Derfor vil flyselskabet ikke have overholdt deres ansvar, hvis et mekanisk problem afholder flyet fra at lette til tiden.
Flyselskabets forpligtelser overfor dig
Flyselskabet har flere forpligtelser overfor dig, i tilfælde af et forsinket fly, og det skal de respektere. Det inkluderer at give dig:
- Retten til at vide hvorfor flyet er forsinket, og hvornår forventet afgangstid er
- Mad og drikke
- Adgang til telefonopkald og e-mails
- Overnatning, hvis forsinkelsen strækker sig over en eller flere dage – og transport mellem lufthavnen og hotellet
Ofte stillede spørgsmål omkring kompensation ved flyforsinkelse
Hvornår er det bedst at indsende min ansøgning om kompensation?
Kræv din kompensation så tidligt i forløbet som muligt. Hvis muligt, så kontakt flyselskabet allerede samme dag, som du bliver forsinket. Jo tidligere, jo bedre.
Hvor lang tid efter forsinkelsen kan jeg kræve kompensation?
EU-landene har forskellige regler for hvor lang tid der må gå, før du indsender dit krav om kompensation, eftersom EU-forordningen ikke giver en samlet forældelsesperiode.
Denne forældelsesperiode, som du kan bruge til at søge kompensation, afhænger af flyselskabets land, og er som følger:
- 1 år – Belgien og Polen
- 2 år – Kroatien, Island, Slovakiet, Slovenien og Schweiz
- 2 år og 4 måneder – Italien
- 3 år – Østrig, Tjekkoslovakiet, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Litauen, Norge, Portugal, Rumænien, Sverige
- 5 år – Bulgarien, Frankrig, Grækenland, Ungarn, Holland, Spanien, Skotland
- 6 år – Cypern, Irland, Storbritannien (undtagen Skotland)
- 10 år – Luxembourg
- Ingen forældelsesfrist – Malta
Kan flyselskabet afvise mit krav om kompensation?
Ja, det kan de godt. Men kun hvis aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder. Hvis du mener, at din afvisning ikke er i orden, så kan du gå videre med det, ved at benytte dig af de ovennævnte muligheder.
Kan jeg få kompensation for min baby?
Det afhænger af situationen. I EU-forordningen er der klart og tydeligt forklaret, at alle passagerer er berettiget til kompensation, hvis flyet er forsinket mere end 3 timer. Dog er det også nævnt, at passagerer, som rejser gratis, ikke har ret til en sådan kompensation.
Eftersom nogle flyselskaber tillader forældre at tager deres babyer med, uden beregning, så kan du ikke, hvis dette er tilfældet for dig, kræve erstatning for din baby. Hvis du har betalt for din babys plads, også selvom dette var en billigere plads, så kan du stadig spørge efter kompensation.
Mit fly lettede til tiden, men ankom til destinationen mere end 3 timer forsinket. Er det betegnet som en flyforsinkelse?
Ja, dette vil gælde som en flyforsinkelse. Ifølge EU, så skal ankomsttidspunktet medregnes.
Vi lettede 3 timer for sent, men ankom til destinationen mindre end 3 timer for sent. Kan jeg kræve kompensation?
Nej, ikke hvis du ankom til destinationen mindre end 3 timer for sent, også selvom afgangstiden var mere end 3 timer for sent. Husk på, at det er ankomsttiden der dikterer kompensationen – ikke afgangstiden.
Nogle flyselskaber giver dem selv adskillige minutter mere end hvad der er krævet, når de beregner ankomsttiden. Derfor giver det mening, at man kan lette for sent, men lande til tiden, i mange tilfælde.
Mit flyselskab har placeret mig i en lavere klasse, end jeg har betalt for. Kan jeg kræve kompensation?
Ja, du kan. Indenfor syv dage, er det påkrævet, at flyselskabet tilbagebetaler dig 30% af den originale pris for din billet, for alle flyvninger under på 1500 kilometer eller under.
50% af billetprisen skal tilbagebetales for alle flyvninger over 1500 kilometer. Undtagelser er flyvninger mellem det europæiske netværk af medlemslande og de franske oversøiske afdelinger, hvor man her er berettiget til 75% tilbagebetaling.
Derudover, så skal der være 75% tilbagebetaling af den originale billetpris, for alle flyvninger, der ikke falder under disse 2 kategorier.
Har jeg nogle rettigheder, hvis jeg går glip af et forbindelsesfly?
Ja, hvis du misser et forbindelsesfly, som en del af en enkel bestilling, grundet en forsinkelse på 3 timer eller mere, så kan du kræve finansiel kompensation.
Vi rejste som en gruppe, og vores fly blev forsinket. Skal vi anmode om en samlet kompensation, eller en kompensation for hver person?
Spørg efter kompensation til hver enkel person.
Tips til passagerer påvirket af en flyforsinkelse (under EU-regulering)
Hvis du venter på dit fly, og personalet fortæller dig at dit fly kan være forsinket, så skal du være opmærksom med det samme. Selvom forsinkelsen måske kun er 20 minutter eller mindre, er det altid bedst at være opmærksom.
Her er nogle ultimative tips til passagerer, som er påvirket af en flyforsinkelse, som er reguleret af EU.
- Spørg flyselskabets personale hvorfor flyet er forsinket, og skriv det ned. Du har ret til at vide hvorfor forsinkelsen sker
- Hold øje med tiden, og hvor lang tid dit fly er forsinket
- Bed flyselskabet om at respektere din ret til omsorg
- Spørg om indlogering, hvis du får at vide, at dit fly er forsinket til næste dag. Du må også gerne være i lufthavnen, hvis du ønsker dette
- Spørg efter en taxa til dit hotel
- Spørg hvor lang forsinkelsen er. Hvis du får at vide, at flyet snart letter, og det ikke gør, så spørg igen. EU-forordningen giver alle passagerer ret til at blive informeret i sådanne tilfælde.
- Skriv tidspunktet for hvornår I letter ned.
- Skriv tidspunktet for ankomst ned.
Ønsker du ikke selv at stå med den hårde opgave at skulle anmode om kompensation for dit forsinket fly, så kan du benytte dig af 2 forskellige firmaer som gør arbejdet for dig. Disse 2 firmaer er du sikkert stød på i form af reklame her på siden, vi anbefaler nemlig både: Danskrejsehjælp.dk og Flypenge.dk
Disse 2 firmaer som er danske laver ikke andet end håndtere klager vedr flyrejser og er derfor eksperter.
Hvis du har gode råd eller tips vedr forsinket fly vil vi meget gerne hører fra dig!
I denne artikel finder du affiliate links til produkter, hvor vi får en lille del af salget såfremt et salg gennemføres. Pengene som vi får ind på denne måde, bruger vi til at videreudvikle konceptet, og lave flere og bedre artikler.